Voor veel mannen staat het racen op een echt circuit hoog op hun bucket list. Denk hierbij bijvoorbeeld aan circuit Assen of Zandvoort, waar ook de professionele autocoureurs hun rondjes over het asfalt rijden. Het rijden op een circuit is echter niet uitsluitend geopend voor officiële races, maar opent ook zijn deuren voor de overige autoliefhebbers. Zo is het bij veel circuits mogelijk om de baan tijdelijk te huren. Dit wordt veel gedaan voor onder andere bedrijfsuitjes en vriendenweekenden. Toch is het rijden op een officieel circuit niet hetzelfde als hard over de openbare weg rijden, maar is het belangrijk om een aantal belangrijke tips in je achterhoofd te houden tijdens het rijden op een circuit. Ga je met je eigen auto het circuit op? Dan raden we aan om na te gaan of je auto hier wel geschikt voor is bij bijvoorbeeld autobedrijf Amstelveen. Op die manier voorkom je eventuele schade aan je eigen auto. In dit blog geven we je enkele tips voor het rijden op een officieel circuit.
De ideale zitpositie
Het vinden van de juiste zitpositie, hand- en voetpositie is essentieel voor het rijden. Deze kan worden afgestemd op rijden op de weg en op het circuit. De afstand tot het stuur moet comfortabel zijn: niet te dichtbij, maar ook niet te ver weg. De beste positie vinden is eenvoudig: druk je voet zo ver mogelijk op de koppeling en stel je stoel zo in dat jouw been bijna recht is, maar heel licht gebogen. De afstand tot de pedalen pas je eenvoudig aan door de stoel naar voren of naar achteren te schuiven. Als je tevreden bent de afstand van je benen tot de koppeling van de auto, strek je jouw armen zo dat je polsen het stuur raken. Het punt waarop je armen het stuur raken, moet overeenkomen met de plaats waar je een horloge draagt. Gebruik de versteller op je stoel om de juiste hoek te vinden. Als alles goed is, moeten je armen en benen binnen handbereik zijn van de pedalen, versnellingspook en wielen.
Stuurbehandeling
Eén van de belangrijkste onderdelen van het veilig en goed rijden op een circuit is de stuurbehandeling met je handen. Het gezegde “less is more” gaat ook op voor het rijden op een circuit. Kijk bijvoorbeeld eens naar onboard camerabeelden van professionele autocoureurs en let hierbij op de stuurbehandeling. Je zal zien dat de professionele coureurs het stuur niet stevig beetpakken, maar juist heel licht. Ze laten het stuur het werk doen en sturen vaak met slechts hun vingertoppen.
Kijkgedrag
Het klinkt misschien gek, maar dit is echt iets waar mensen vaak de fout in gaan. Als je niet zeker weet waar je je op moet concentreren, is het eenvoudigste antwoord dat je altijd zo ver mogelijk vooruit moet kijken. Als je reageert op de bocht waar je in zit, ben je eigenlijk al te laat. Neem je rem, bocht en stuur beslissingen op voorhand. Vaak zullen instructeurs je vragen om hardop te praten en te vertellen wat je op het punt staat te doen. Kijk vooruit naar elk deel van een circuit – of het nu een bocht, een rechte lijn of een inhaalmogelijkheid is – en stel je voor dat je een denkbeeldige lijn in je hoofd tekent, net als de voorgestelde lijn in computerspelletjes.