Het honen is gespecialiseerd werk en niet elk bedrijf kan dit. We nemen in deze tekst met jou door wat precies de voordelen van honen zijn en wat het inhoudt.
Als we kijken naar wat hoonmachines zijn, dan zien we dat het slijpgereedschappen zijn. Honen wordt gebruikt als het gaat over boren en de geometrie van de cilinders te verbeteren. Daarbij is het ook mogelijk om een oppervlakte verder af te werken; de structureren of de afmetingen ervan te controleren. Hiervoor worden speciale stenen en een slijpmiddel gebruikt. Het is mogelijk om een hoonmachine te gebruiken op coatings, keramiek, staal, et cetera.
Ander woord voor honen
Wanneer we over honen spreken dan is dit ongeveer hetzelfde als trek slijpen. Er wordt met het slijpapparaat een klein beetje van de binnenkant van de opening van een cilinder weggehaald. Het materiaal dat wij hiervoor vaak gebruikt zien worden bij verschillende machines voor het honen is diamant.
Er zijn allerlei voorbeelden te noemen waarom het voordelig is om te honen. Het is mogelijk om te verspannen en grotere materiaalafnames te maken. Zo maak je nauwkeuriger toleranties. Soms wil je dat een oppervlakte ruw is, dit kun je met honen bereiken.
Materialen die je ruwer kunt, het oppervlakte van het boorgat, zijn: gietijzer, messing, hardmetaal, aluminium, staal en roestvrij staal. Wanneer er dus in een materiaal geboord is, dan worden de oppervlakte van deze boring, dus de wanden van de cilinder als het ware, ruwer gemaakt met honen.
Concreet voorbeeld van het gebruik van hoontechniek
De meeste websites die spreken over honen gaan in op het proces in zeer technische termen en komen eigenlijk niet tot een conclusie waarom honen nu werkelijk zo belangrijk is. Op onze site gaat het natuurlijk vooral over racen en vervoersmiddelen die daar een belangrijke rol in spelen. Daarom is het voor ons ook gemakkelijk om concreet te worden en te zeggen waarom honen belangrijk is.
Wanneer we naar het voorbeeld kijken van honen in relatie tot de motortechniek, dan is het het geval dat bij het honen kleine krasjes gemaakt worden in de cilinderwand en deze zijn gelijkmatig. Door dit te doen zorg je ervoor dat motorolie beter blijft zitten op de cilinder en daarbij dus voor smering zorgt, plus dat de cilinderwand goed dicht zit (afgedicht is) en daardoor verbrandingsgassen niet kunnen ontsnappen.
Superconcreet en to-the-point zou je kunnen zeggen dat het resultaat van het honen zorgt voor een snellere inrijperiode en de warmteafvoer in de motor verbetert.