Wil je graag in een joggingbroek op de bank winkelen? Geen probleem dankzij internet is het mogelijk. Wat vinden shoppers eigenlijk belangrijk aan onlinedetailhandel? Waarom gaat dit type shoppers niet naar de dichtstbijzijnde fysieke winkel om te winkelen? Wat weerhoudt hen ervan dat te doen? We nemen het even met je door.
Een paar feiten
Bovenstaande vragen werden onderzocht in een studie die onlangs werd uitgevoerd. Ongeveer 1.100 representatieve internetgebruikers werden geënquêteerd, waaronder 1.050 onlinegebruikers en shoppers. Naast de hierboven vermelde vragen werd in de representatieve enquête ook gekeken naar de frequentie van online winkelen en werd gevraagd naar de belangrijkste voordelen van online kopen.
Waarom gaan mensen online winkelen. Wat zijn de belangrijkste redenen voor de respondenten? De redenen voor online winkelen luiden als volgt:
Winkelen het klokje rond
De topprioriteit voor shoppers is onafhankelijkheid van winkelopeningstijden. Klanten willen 24 op 7, d.w.z. op elk moment van de dag of de nacht winkelen. Meer dan drie op de vier respondenten (77 procent) noemen dit als het belangrijkste voordeel van online winkelen. Vooral beroepsbeoefenaren tussen 30 en 49 jaar (78%) en tussen 50 en 64 jaar (83%) beoordeelden dit voordeel nog hoger dan het gemiddelde.
Levering aan huis en tijdsbesparing
De eerste reden wordt op de voet gevolgd door het feit dat goederen en producten rechtstreeks bij de klant thuis worden afgeleverd. Ongeveer driekwart van de respondenten (76%) is het hiermee eens.
Op enige afstand, maar nog steeds aangehaald door bijna zeventig procent, staat de tijdsbesparing door online winkelen (67 procent).
Grotere productselectie en uitgebreider productengamma
Voor velen is ook het aanbod van producten het doorslaggevende voordeel. Twee derde (66%) zegt dat zij de voorkeur geven aan de keuze op het internet boven de beperkte keuze in fysieke winkels.
Nauw hiermee verbonden is de bewering van iets minder dan de helft van de ondervraagden (53%) dat zij op het internet producten kunnen kopen die in de gewone detailhandel bijna niet of zeer moeilijk te krijgen zijn. Een goed voorbeeld hiervan zijn onderdelen voor oudere type brommers of scooters, zoals tomos onderdelen.
Lagere prijzen bij online aankopen
Ongeveer de helft van de shoppers vindt dat de prijzen voor producten en goederen online goedkoper zijn dan in een fysieke winkel (52%). Evenzo vinden zij dat zij voldoende productinformatie krijgen en ook beoordelingen en ratings van klanten ontvangen. Vijftig procent ziet dit als een voordeel.
Bijna een derde van de shoppers beschouwt de extra kortingen in de onlinedetailhandel (31 %) en het recht om een aankoop binnen enkele weken te annuleren (28 %) als een voordeel.
Gebrek aan een alternatief voor stationair winkelen
Last but not least: een op de vier onlinekopers (22%) wijst op het gebrek aan vaste winkelalternatieven dicht bij huis, vooral in landelijke gebieden. 44% van de shoppers die in landelijke gebieden wonen, ziet dit als een duidelijk voordeel voor online winkelen.
Last but not least speelt anonimiteit nauwelijks een rol bij online winkelen (13 %).
*In de coronacrisis is het aantal mensen dat online ging shoppen groter geworden doordat de fysieke winkels gesloten werden. Het was wel mogelijk om online een product te bestellen en dit vervolgens thuis te laten bezorgen of op een vastgestelde tijd bij de winkel op te halen.